BMW 3 E46 - еталонът

Още от своята поява на пазара, третата серия на BMW се превръща в еталон за динамичен спортен автомобил за ежедневна употреба. BMW 3 е един изключително ориентиран към водача автомобил и олицетворява в най-чиста степен понятието "The Ultimate Driving Machine", с което се свързва баварската марка. Четвъртата генерация на "тройката" носи фирменото обозначение E46 и се превръща в един от най-продаваните автомобили на компанията. Много хора го определят като едно от последните истински BMW-та. BMW E46 днес е изключително търсен на пазара за употребявани автомобили в България, като ви предоставя уникален шанс да притежавате частица от баварската магия на сравнително достъпна цена.

 

ИСТОРИЯ НА МОДЕЛА

BMW E46 е представен през 1998г. като заместник на изключително успешният модел E36. Двигателите, с които се предлага модела са:

- Бензиновите 4-цилиндровите 1.8 (316), 1,9 (318) с мощност от 105 до 143кс. и 6-цилиндровите 2.0 (320, 150кс.), 2.3 (323, 170кс.) и 2,8 (328, 193кс.).

- Дизеловите са 4-цилиндровите 1.8 (318d) и 2.0 (320d) със 115 и 136кс. През 1999г. е представен и 6-цилиндровия 3.0-литров дизел 330d с 184кс.

През 2000г. е представен и най-екстремният модел на E46 - BMW M3 с мощност от 343кс.

През септември 2001г. модела претърпява фейслифт, с който са променени доста външни и вътрешни елементи - брони, фарове, стопове, капак и др. Съществени промени има и в двигателната гама. При бензиновите, модела 320 вече е с 170кс., 323 е заменен с 325 с мощност от 193кс., а модела 328 прераства в 330 с мощност от 231кс.

Промените засягат и дизеловите двигатели - 4-цилиндровият 320d вече предлага 150кс., а от 2004г. 6-цилиндровият 330d вече е с мощност от 204кс.

  

 

BMW E46 предлага изключително богато разнообразие от двигатели и варианти. Модела се предлага като седан, двуврато купе, комби (touring), двуврат хечбек (compact) и кабриолет. Ако пък ви плаши задното задвижване, тройката има и опция с двойно задвижване, означена с "х". На разположение в Е46 са 5 и 6-степенни ръчни скоростни кутии и 5-степенен автоматик.

 

Безспорно моделите с дизелов двигател са най-търсени на вторичния пазар, затова избрахме да ви представим BMW 320d, 150кс. фейслифт.

Дизайнът на BMW E46 не може да се нарече революционен спрямо този на неговия предшественик Е36. Четвъртата генерация на баварската тройка обаче, притежава изключително балансирани форми, които изглеждат актуално и до днес, особено след фейслифта в края на 2001г. Вътрешното пространство в BMW E46 предлага много повече простор от своя предшественик, като промяната е особено осезаема в задната част, където трима възрастни биха се събрали без проблем.

 

Най-добрата позиция в E46 обаче е тази на водача. Сядайки зад волана на автомобила, неусетно ставате част от системата човек-машина и осъзнавате къде се крият нишките на легендата около баварските автомобили. BMW E46 е един изключително ориентиран към водача автомобил и всяка част от него посочва именно това. Типично за BMW, всички функции и уреди са насочени към вас и не се налага да търсите нещо или да отмествате погледа си задълго от пътя. Качеството на използваните в интериора материали е на много високо ниво и не отстъпва по нищо на материалите използвани в премиум автомобилите от най-ново поколение. Дори след 10 годишна експлоатация, трудно ще откриете тропане или скърцане по таблото или останалите елементи от вътрешното оформление. Текстилните материали използвани за седалките също са с много добро качество и износванията по тях трябва да ви подскажат, че автомобила е на сериозни километри. Третата серия на BMW винаги се е славила със страхотното си управление и изключително директен волан, който ви държи в постоянен контакт с пътя. В Е46 тези характеристики са изведени до перфекционизъм. Окачването на автомобила също е елемент допринасящ за доброто му пътно поведение. Возията е стегната но не твърда и поглъща отлично неравностите. Комуникирайки с пътната настилка, окачването ви държи в постоянен контакт с пътя.

  

  

 

Лично за мен е удоволствие, когато атакувам завоите, без следа от презавиване или недозавиване - абсолютно директен автомобил. Стабилизиращата програма също позволява известни фриволности и нежно се намесва, когато положението стане "напечено". Първите модели Е46 са със система ASC, която по-късно е заменена с по-усъвършенстваната динамична система за стабилност DSC. Все пак един съвет от мен - винаги взимайте в предвид условията на пътя и не разчитайте само на системите за стабилност и сцепление, колкото и да са усъвършенствани. Колкото и добре да е балансиран, BMW E46 особено с по-мощен двигател, няма да ви прости грешките зад волана!

Един от най-предпочитаните двигатели в BMW E46 е 2.0-литровият CommonRail дизел с мощност от 150кс., който предлага отличен баланс между динамика и разход на гориво. Той разполага с висок въртящ момент и еластичност при среден разход на гориво от едва 7л/100км.

Ако сте фенове на дизеловите двигатели си струва да се замислите и за 3.0-литровия 6-цилиндров дизел с 184кс. (204кс. от 2004г.). Той има още по-добри динамични характеристики като средният му разход на гориво не надхвърля с повече от литър този на по-малкият му 2.0-литров събрат.

  

 

BMW E46 се слави като сравнително надежден автомобил, който няма характерни дефекти или "детски болести". При покупката му обаче, трябва да се подхожда внимателно както и при всеки друг автомобил. Рисковете най-често идват от това, как е експлоатирана колата от предишния собственик. Все пак това е BMW и на приказките, че е каран от баба пенсионерка, която ходи с него само до магазина не трябва да се вярва (това важи за всички автомобили). Внимавайте с прекалено тунингованите и доработени автомобили, които често са карани безжалостно и "на ръба". Насочвайте се към екземпляри с доказана сервизна история и от собственик. Винаги внимавайте към автомобилите "нов внос". Имайте в предвид, че подобни автомобили често стават жертва на неопитни водачи и рискът да се "натъкнете" на удряно E46 e сериозен. Преди покупка на BMW E46 ви препоръчваме да прочетете и статията ни - "Как да разберем дали автомобилът, който сме избрали е удрян". Задължително сверете и VIN-кода на автомобила за да сте сигурни в неговата реална възраст.

Преди покупка на BMW E46 е препоръчително да закарате избрания автомобил на компютърна диагностика.

  

 

По принцип бензиновите и дизеловите двигатели в E46 са изключително здрави и с голям ресурс, освен ако не са карани безжалостно и често "до прекъсвач".

Четирицилиндровите бензинови двигатели предлагат задоволителна динамика при сравнително нисък разход на гориво - средно около 9л/100км. Истинското удоволствие от шофирането на BMW E46 обаче, идва задължително с легендарните шестцилиндрови агрегати. Звука от шестака е несравним, а разходът на гориво не е особено фрапиращ (противно на всеобщото мнение). Снабдени със системата за изменение на фазите на газоразпределението Vanos и Double Vanos, 6-цилиндровите двигатели работят тихо и уравновесено. Първото поколение бензинови шестаци монтирани в Е46 са с фирмено обозначение M52 и са определени за едни от най-здравите двигатели в света! Следващото поколение M54, започва да се монтира от 2001г. (в 330i от 2000г.) и също се слави с изключителна надеждност, като оплаквания има единствено от завишен разход на масло, особено при модела M54B30 (330i). При М52, като слабо място може да се отчете и склонността към прегряване и опасност от спукване на глава (най-често 3-4 цилиндър). Причините за това обикновено са повредена водна помпа, мръсотия между радиаторите или термостат (най-често), чийто живот продължава около 100 000 км. Преди покупка задължително проверете състоянието на тези компоненти и профилактично ги следете. При загрял двигател, стрелката на температурата не трябва да мърда от средата!

 

Моделите BMW E46 с дизелов двигател определено са най-разпространени на вторичния пазар. Те се славят с отлична динамика и еластичност, което в комбинация с ниския разход на гориво ги прави предпочитан избор за много купувачи. При покупката на дизелово E46 обаче, трябва да се подхожда внимателно, защото рискувате да се натъкнете на екземпляр който "не си знае километрите" и на практика е с изхабен ресурс. Все пак на Запад, от където идват повечето употребявани автомобили, дизелите се карат здраво - пробег от 50 - 60 000км. годишно е напълно нормален! Преди покупка на дизелово BMW E46 ви препоръчваме да прочетете статията ни за "покупка на дизел втора ръка".

Иначе като по-проблемен дизелов двигател можем да отчетем единствено 320d с 136кс. (M47D20) поставян в моделите преди фейслифта ( до септември 2001г.). Той често страда от проблеми с горивната помпа. При дизеловите "тройки" е възможно след достигане на определен пробег да се разтегне веригата, задвижваща горивната помпа, заради което се измества моментът на впръскването, оборотите "играят" на празен ход и пада мощността. Характерни са и течовете на масло.

Всички двигателите вграждани в BMW E46 са с ангренажна верига, която безпроблемно издържа до 250 - 300 000км. Ако тя е с изхабен ресурс и разтегната от двигателя се чува характерно "тракане" и "почукване" - веригата и прилежащите и обтегачи са за смяна. Преди покупка се вслушайте в звука на двигателя, разбира се при отворен капак.

Не трябва да се правят компромиси с качеството на маслото. Доброто моторно масло е изключително важно за високооборотните агрегати на BMW E46.

 

Ръчните и автоматични скоростни кутии в BMW Е46 рядко създават проблеми. Препоръчително е да се следи състоянието на муфите на карданния вал, защото амортизирането на тези детайли обикновено повлича след себе си други възли от силовото предаване.

Известни проблеми могат да се очакват от комбинацията BMW 330d във варианта с 204кс. и автоматична скоростна кутия (често срещана комбинация на пазара). Проблема идва от многото въртящ момент на двигателя, за който кутията не е добре разчетена и в един момент не издържа и "сдава багажа". Ремонта обикновено излиза доста солено.

Като цяло, каросерията на BMW e46 е изключително стабилно изградена, а антикорозионната защита е на най-високо ниво. При Е46 от първите години на производство, не е изключено да се появи корозия при опорните точки на задните амортисьори (т.нар. ботуш). При оглед, тези места трябва задължително да се проверят. Проблеми с опорите могат да се появят и поради използването на по-твърди пружини, амортисьори и прочее "тунинг".

Ходовата част на BMW E46 определено не е безпроблемна. Алуминиевите носачи с капсуловани шарнири не издържат много дълго по "хубавите" български пътища (около 50 - 60 000км.) и смяната им не е евтина. В последно време много майстори предлагат и друго по-евтино решение на проблема, което също се доказва като надеждно - рециклиране на носачите. Все пак преди покупка задължително проверете ходовата част на автомобила. Необходимо е да се следи и състоянието на горните опори на амортисьорите, както и задните пружини (понякога се чупят). Проблемен възел при Е46 е и кормилната рейка, която в български условия започва да потропва още след 30-40 хил. км.

 

Подхождайте внимателно към покупката на BMW E46 и ще бъдете очаровани от магията на автомобила. Резервните части са много разпространени, а цените им вече не са толкова фрапиращи. Все пак не забравяйте, че бавареца не търпи компромиси с качеството на резервните части и обслужването, но за сметка на това ще ви се отблагодари, предоставяйки ви приятни емоции и чисто удоволствие от шофирането.

 

+

динамично пътно поведение

еластични и надеждни двигатели

богата моделна гама

добри спирачки

просторно купе

качествена изработка

високи нива на безопасност

 

-

бедно базово оборудване

бързо износване на спирачките

малък багажник

не особено удобна при дълго пътуване

 

Теодор Трифонов, Autoreview.bg

фото: Мирослав Трифонов

 

Екипът на Autoreview.bg ви препоръчва преди покупката на употребяван автомобил да прочетете и нашия раздел за съвети и техническа информация!

popup content