Може ли шофирането през зимата да бъде удоволствие? Разбира се.

С края на месец октомври по нашите географски ширини настъпва зимата. Температурите рязко се понижават, сняг покрива земята, превръщайки заобикалящата ни природа в красива зимна приказка. Сезон изпълнен с празници и веселие, но и характерен с неочаквани промени във времето, ниски температури, често задържащи се доста под нулата и хаос по пътищата. По стар български обичай, снегът винаги изненадва и хваща неподготвени службите ангажирани с почистването му и пътната обстановка в страната става доста усложнена. Тежките условия за придвижване и зачестяващите през зимата пътни инциденти превръщат шофирането в малък кошмар за повечето шофьори, като голяма част от тях се отказват да ползват автомобила си през мразовитият сезон. Шофирането през зимата определено е по-специфично, но има няколко простички принципа, които могат да ви накарат да бъдете по-спокойни зад волана и да превърнат придвижването в тези условия в удоволствие.

Навременната подготовка на автомобила за зимата е от съществена важност за вашата безопасност. Не чакайте да падне първият сняг. Важно е да познавате машината си и своите възможности, за да не бъдете неприятно изненадани.

ШОФИРАНЕТО:

Зимната пътна обстановка изисква по различен тип шофиране. Основна грешка при повечето водачи е тяхната „ лятна настройка“ за управление на автомобила. Тя изключва настъпилата промяна в пътните условия и не се взимат предвид студеният асфалт , студените гуми, хлъзгавата заледена или заснежена настилка и увеличеният спирачен път. Включвайки и намалената видимост през зимата имаме класическа рецепта за неприятности.

Всички тези фактори трябва да бъдат отчитане във всеки момент и да съобразявате шофирането си спрямо тях.

На първо място трябва да съобразите скоростта си спрямо пътните условия.

Карайте по-бавно защото при хлъзгав път  и изникнала опасна ситуация, времето за реагиране и избягването (спиране, завиване) е значително по-малко. Предвиждайте евентуалните  измененията на пътната ситуация. Следете с поглед и периферно зрение колите около вас и тези които са на по-голямо разстояние,  4-5 коли напред както и хора и животни около платното. Постигайки подобна всеобхватност вие печелите време за отреагиране при рискова ситуация.

Задължително е да съобразявате дистанцията си спрямо останалите водачи. Постоянно следете огледалата си за да не бъдете изненадани и да ви се наложи рязка маневра.

Наблюдавайте останалите шофьори и бъдете готови за техни неочаквани маневри, резки спирания или завои, загуба на контрол, така ще имате време за реакция.

Не се залепяйте зад други автомобили при изпреварване, особено зад камиони и автобуси. Те замърсяват челното ви стъкло и силно намаляват видимостта ви.

Ако пред вас има значително натрупване на вода може да се получи аквапланинг.  Дръжте здраво волана и в никакъв случай не натискайте спирачка докато сте върху водата. Същото правило важи и при попадане върху тъй нареченият „черен лед“, заледени участъци по наглед изчистеният път. Той се образува на усойни места от пътя, особено в планините.

При мъгла и силни валежи избягвайте да предприемате изпреварване, докато нямате добра видимост.

Маневрите и всички действия при шофирането през зимата трябва да се извършват плавно. Не се разсейвайте, наблюдавайте обстановката и мислете с главата си докато сте зад волана.

Няколко фактора играят особено важна роля при управлението на автомобила.Те важат независимо дали автомобилът е с предно, задно или 4х4 задвижване, и са особено съществени при карането през зимата.

СПИРАНЕТО:

Спирането през зимата трябва да се осъществява плавно.

Когато обаче условията не позволяват и се налага рязко спиране за избягване на непредвидена опасност на помощ идва системата ABS( система непозволяваща на колелата да блокират при максимално спирачно усилие). За щастие по-голямата част от автомобилите по пътищата разполагат с нея.

Основната цел на ABS е да запази способността да управлявате автомобила докато спирате, непозволявайки на колелата да блокират. Вие разполагате с контрол над колата при максимално спирачно усилие. Системата е особено полезна при намалено сцепление от вода лед и сняг. Тя осъществява около 15 натискания и отпускания на спирачките в секунда, нещо което е невъзможно за човешки крак. ABS рязко намалява спирачният път. Връщането на скорости също може да се използва за подпомагане на спирачките, но не разчитайте на този трик да намали вашия спирачен път, особено при екстремно спиране.  

При коли без ABS екстремното спиране е по сложно и изисква тренировки.

Започнете ли да мислите как по-бързо да спрете губите ценно време. Симулацията на ABS чрез натискане-отпускане на спирачките също няма ефект. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност отпуснете спирачките за да отблокирате колелата и след маневрата ги натиснете отново.

СЦЕПЛЕНИЕТО ПРИ ЗАВОЙ:

Доброто сцепление на автомобила при  завой е особено важно. Основно правило е да прецените и влезете с подходящата скорост. Това трябва да става ПРЕДИ завоя !!!

От неправилно преценената скорост има две последствия:

ПРЕЗАВИВАНЕ Дори влизането в завоя да е успешно при високата входна скорост, много водачи оценили грешката си натискат спирачките вътре в него. Особено при хлъзгава настилка тази  грешка може да има фатални последици. При натискане на спирачките в завой, центробежните сили водят до пренос на тегло в предната част на автомобила, задницата съответно олеква и губи сцепление опитвайки се да ви „изпревари“.Презавиване може да се получи независимо дали колата е с предно, задно или 4х4 предаване.

То може да бъде предизвикано и при рязка корекция на волана  в завой или рязко подаване на газ (при задно предаване или 4х4 автомобили). Презавиването може да бъде коригирано чрез леко завъртане на волана в посока обратната на посоката на завоя и подаване на газ при автомобили с предно предаване , при такива със задно се отнема газта или се натиска съединителя.

НЕДОЗАВИВАНЕТова състояние се получава при влизане в завоя с още по-висока скорост и много навит волан, така че е невъзможно да завием колкото трябва. Най-застрашени от недозавиване са автомобилите с предно предаване тъй като при тях основната тежест като двигател, трансмисия и задвижване на колелата е отпред. Предните колела са натоварени със спиране, завиване и двигателен момент. При висока скорост центробежните сили са огромни и заедно с действащите им завиване и двигател ги претоварват , като по този начин автомобила губи сцепление. Възникналата ситуация е трудна за овладяване, защото на практика ви остава само ръчната спирачка. Нейното дърпане е възможен вариант но така рискувате да блокирате и четирите колела. Подаването на газ също е грешка насочваща ви директно към канавката. Единствен изход е да върнете волана и газта търсейки и най-малкото сцепление.

Ситуацията с недозавиването е възможна и при автомобил с задно задвижване, макар и по-редки случаи. Тук освен връщане на газта може да натиснете и спирачката за повече сцепление на предните колела.

Най-важно при такава ситуация е да не навивате допълнително волана. Ако съумеете да го върнете малко може да получите известно сцепление и да намалите скоростта за да продължите завоя.

Важно за безпроблемното влизане в завой е да действате плавно. Много хора подават рязко газ, сменят предавки, завиват или натискат рязко спирачките в завой, което дебалансира автомобила. Изберете подходящата скорост и включете подходящата предавка ПРЕДИ завоя. След като сте излезли от завоя и имате сцепление ускорете плавно.

Запознати с основните техники или владеещи ги безпроблемно, уменията биха били безполезни без един основен фактор за безопасното придвижването през зимата – зимните гуми.

ГУМИТЕ Много хора в България все още пренебрегват качествата на зимните гуми смятайки ги за ненужен разход, така всяка зима ставаме свидетели на инциденти и проблеми по пътищата, които можеха да бъдат избегнати при наличието на добри гуми.

Зимните гуми не са направени само за да бъдат максимално ефективни на сняг или в планината. При трайно застудяване с температури под 6 – 7 градуса, те осигуряват по - добро сцепление със студения  асфалт. Това е времето за поставяне на зимните гуми. Тъй като съставките изграждащи гумите немогат да бъдат максимално ефективни и еластични в температурният диапазон от  -30 до +40 градуса, в състава на летните и зимните гуми има съществени разлики. Лятната гума е от смеси гарантиращи максимално сцепление при топло време и асфалт. Тогава тя е мека и еластична, залепва максимално за пътната настилка при високи температури. При падане на температурата лятната гума се втвърдява, губи своята лепкавост и сцепление. Зимната гума от своя страна е от по-меки смеси. През зимата тя е еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление. Обратно, през лятото горещият асфалт я размеква силно и тя бързо губи своите свойства и структура. На практика карана през лятото зимна гума става неизползваема през зимата.

Зимните и летните гуми имат  съществени разлики и в рисунъка на грайферите. При летните , каналите за сведени до минимум за по-добър контакт с пътя, те са дълбоки за по-добро отвеждане на водата и с остри ръбове. Поради тези си характеристики летните гуми нямат никакво сцепление на сняг. За разлика от тях зимните разполагат с ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката.

Важно е да се кара със зимни гуми и на четирите колела. Две летни и две зимни гуми през зимата е предпоставка за главоболия.

Ако поставяте гуми на един или повече сезона , то сложете по хубавите и неизносени на предните колела, за да си осигурите по добро завиване и спиране, независимо дали сте с предно или задно задвижване. Много хора карат с различни размери летни и зимни гуми. Когато избирате цолаж и ширина на зимната гума е хубаво да се съобразите с предписанията на производителите за конкретният автомобил, за да не предизвикате слабости в поведението му на пътя.

Има множество производители на зимни гуми, избора е огромен но е препоръчително да търсите  по-скъпи и по-висок клас. Ако се двоумите между дадени модели потърсете сред множеството сравнителни тестове в Интернет. Ако сте решили да си закупите гуми втора употреба, наред с дълбочината на грайфера, следете и за възрастта на гумата. Зимната гума губи напълно своите качества след 3-4 години, а при по-евтините модели и по-бързо. За да видите нейната дата на производство погледнете тъй наречения “DOT”- елипсовидна щампа с четири цифри на борда на гумата. Първите две цифри означават седмицата от годината на производство а вторите са самата година. Дори да закупувате чисто нови гуми следете за възрастта им, тъй като често търговците се опитват да пробутат по-старите си гуми, особено при „промоции“.

Проверете техническото състояние на автомобила си, за да сте сигурни, че няма да останете насред пътя при минусовите температури. Проверете акумулатора, спирачната система, парното. Проверете температурата на замръзване на антифриза в охладителната система. Препоръчително е в багажника си да разполагате с чифт вериги, особено при пътуване в планината, както и с малка лопатка, ако затънете в преспи. Ползвайте зимна течност за чистачките за да предотвратите замърсяване и замръзване на челното стъклото. Прегледайте си фаровете, халогените, стоповете. Когато колата ви е затрупана със сняг отделете време за неговото почистване за да нямате липса на видимост.

Спазвайки тези правила си осигурявате спокойно и комфортно пътуване през зимата.

ЛЕК ПЪТ !  

 

Теодор Трифонов, Autoreview.bg

popup content